واکنش های متفاوت بین المللی به سخنان ضد ایرانی ترامپ

واکنش های متفاوت بین المللی به سخنان ضد ایرانی ترامپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از سخنان ترامپ در بیانیه ای اعلام کرد: ایران به همه تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای، پایبند بوده است.یوکیو آمانو افزود : راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، همه فعالیت‌های هسته‌ای ذیل برجام را دربرمی‌گیرد.

***

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست، به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد. فدریکا موگرینی گفت: برجام توافقی چندجانبه است که با قطعنامه 2231شورای امنیت  تایید شده است. موگرینی افزود: جامعه بین المللی و اروپانمی توانند قبول کنند توافقی را که نتیجه داده منحل شود. موگرینی گفت: اتحادیه اروپا در کنار سایر اعضای جامعه بین المللی متعهد به حفظ برجام برای منفعت همه از جمله مردم ایران است.

***

فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه ای مشترک با تاکید بر پایبندی به برجام اعلام کردند: این توافق با منافع امنیت ملی آن ها همسو است. نخست وزیر انگلیس، صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در این حال از ایران خواستند برای توقف آنچه که “اقدامات بی ثبات کننده ” خواندند مذاکره کند !!وزیر خارجه انگلیس هم گفت: ما رایزنی های خود را آغاز می کنیم و آن را ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم هر اقدام جدید علیه ایران در اجرای برجام اخلال ایجاد نکند . بوریس جانسون افزود: برجام جهان را امن تر کرده است. قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه در لوکزامبورگ درباره ایران و برجام گفتگو کنند.

***

وزارت خارجه روسیه با انتقاد از مواضع ضدبرجامی رییس جمهور آمریکا، اعلام کرد: اعمال اینگونه شیوه ها در پاسخ به موضوعات سیاسی محکوم به شکست است. بیانیه وزارت خارجه روسیه می افزاید: صرفنظر از تصمیم برخی شرکت کنندگان در توافق، بازگشت به وضع پیش از برجام و از  سرگیری تحریم های ضدایرانی از طریق شورای امنیت ممکن نیست.

***

اما عربستان به عنوان نخستین کشور راهبرد ضد ترامپ را ضد ایران قاطع خواند.!! عربستان باصدور بیانیه ای ضمن تقدیر از مخالفت ترامپ با تایید پایبندی ایران به برجام اعلام کرد: با هدف  از میان برداشتن خطراتی که سیاست های تهران ایجاد کرده به همکاری با آمریکا ادامه می دهد.

***

سرکرده گروهک تروریستی منافقین با ابراز خوشحالی از اظهارات ضد ایرانی ترامپ، از رییس جمهور امریکا خواست فرقه رجوی را به رسمیت بشناسد.پیش از سرکرده منافقین، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سخنان ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا ابراز خرسندی و آن را جسورانه توصیف کرد.

***

وزارت امور خارجه بحرین هم اعلام کرد: منامه از سیاست های ترامپ ضد ایران استتقبال می کند .

***

وزیر خارجه ایران در چهار توییت پیاپی به راهبرد جدید کاخ سفید درباره ایران واکنش نشان داد. ظریف نوشت: همه می دانند دوستی ترامپ در مقابل بیشترین پیشنهادی که داده شود، فروشی است حالا می دانیم که جغرافی اش هم همین هدف را دارد. وزیر خارجه گفت : تعجبی ندارد حامیان سخنرانی دیوانه وار ترامپ همان پایگاههای دموکراسی در خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و بحرین هستند. ظریف تاکید کرده ادعاها، تهدیدها و ناسزاگویی هیچ گاه ایرانیها را نمی ترساند. ترامپ هم مانند همه روسای جمهوری قبلی امریکا این مسئله را خواهد فهمید.

***

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام فاقد ارزش و اعتبار بین المللی است. خوشرو در این بیانیه افزود : تایید مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تعهداتش،  بار دیگر این واقعیت را به اثبات می رساند که آمریکا طرف مذاکره قابل اعتمادی نیست.

****

سخنان ترامپ درباره برجام

رئیس جمهور آمریکا در تشریح راهبرد این کشور برای ادامه خصومت و دشمنی با ایران گفت: فشارها را بر ایران تشدید می کنیم و با بازنگری در برجام باید کاری کنیم که محدودیت های ایران در برجام همیشگی باشد و هیچ وقت پایان نپذیرد.

ترامپ ایران را حامی تروریسم خواند و با تکرار سخنان روسای جمهور پیشین این کشور درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران گفت: ما با آن کار، گروگان ایرانی ها شدیم.

رئیس جمهور آمریکا بدون ارائه هیچ دلیل و سندی ایرانی ها را به کمک به عاملان حادثه تروریستی 11 سپتامبر متهم کرد و از اینکه شعار محبوب ایرانی ها ، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است انتقاد شدید کرد.

رئیس جمهور آمریکا با حمایت صریح از فتنه 88 برجام را از بدترین توافقنامه های تاریخ آمریکا خواند و گفت: برجام به ایران اجازه می دهد برخی برنامه های هسته ای را ادامه دهد و محدودیت هایش بعد از مدتی متوقف شود.

ترامپ ایران را به نقض روح و متن برجام متهم کرد و با نادیده گرفتن هشت گزارش آژانس در پایبندی ایران به تعهداتش گفت: بازرسی ها از ایران بسیار ضعیف است.

ترامپ گفت: برجام قرار بود به امنیت در منطقه (البته مورد نظر آمریکا) کمک کند اما ایران همچنان به سیاست های گذشته یعنی (حمایت از مقاومت) ادامه می دهد.

ترامپ در بیان استراتژی جدید آمریکا برای تداوم دشمنی با ایرانیان گفت: با شریکان آمریکا جلوی اقدامات تشنج آفرین ایران و حمایت تهران از تروریست ها یعنی (مقاومت) را می گیریم . رئیس جمهور آمریکا گفت: تحریم های جدید و شدیدی علیه ایران اعمال می کنیم .

بخش دیگری از سخنان ترامپ به موضوع سپاه پاسداران اختصاص داشت. ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی یک نهاد قانون اساسی را سازمانی تروریستی خواند و گفت: سپاه را تحریم می کنیم.

رئیس جمهور آمریکا برنامه دفاعی – موشکی ایران را نیز تهدیدآمیز خواند و گفت: باید این برنامه را تحت فشار قرار دهیم.

ترامپ با خودداری از تایید برجام گفت: به دولت دستور می دهم از نزدیک با کنگره برای رفع همه نواقص برجام همکاری کند از جمله اینکه مهلت دار بودن محدودیت های ایران در برجام باید حذف شود و محدودیت ها همیشگی باشد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: باید برجام را بازنگری و چند تبصره به آن اضافه کنیم تا جلوی توسعه دفاعی ایران را بگیرد . اگر با کنگره و متحدان در زمینه بازنگری برجام به توافق نرسیم آن موقع برجام را لغو می کنیم. رئیس جمهور آمریکا گفت: در آینده هر زمان لازم بدانم برجام را لغو می کنم .

ترامپ با ادعای دوستی با مردم ایران خلیج فارس را خلیج عربی خواند و گفت: امیدواریم فشارهای تازه بر ایران به مردم این کشور کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =